Generell information
Service och Support
Studentdator.se säljer datorer och kringutrustning från ett flertal stora tillverkare. Dessa har nästan alltid en egen service- och supportorganisation som tar hand om trasiga produkter, hjälper till vid installationer och dylikt. Tillverkarens slutkundssupport ligger redan inräknat i priset när du köper en märkesprodukt så varför inte nyttja det som tänkt? Många gånger är det nämligen enklare och går och ofta fortare att kontakta tillverkaren direkt. Hittar du inte informationen nedan, se dokumentationen som följde med din produkt eller titta hos tillverkarens hemsida.
Datorer, skrivare och skärmar har ofta utbytes-, hämt- eller returservice direkt hemma hos dig. Detta innebär att istället för att behöva skicka produkten till oss blir den istället upphämtad hemma hos dig. Nedan listas vad som gäller för ett urval av de tillverkare som vi saluför.
DOA
DOA (dead on arrival) innebär att produkten inte fungerar vid leverans. Olika tillverkare har olika regler för hur dessa tas om hand. I vissa fall byts varan mot en ny och i vissa fall repareras den. Står det exempelvis "DOA 30 dagar" innebär detta att om man felanmäler produkten inom den tidpunkten byts produkten ut mot ny och repareras alltså ej. Står det "DOA 0 dagar" betyder detta att produkten repareras från första dagen. Detta förfarande är inget Studentdator.se kan påverka utan det styrs direkt av tillverkarnas respektive policy och gäller oavsett var du köpt din produkt.
3Com
Nätverkskort inklusive trådlöst
Tel: 020-79 69 80
Alla övriga produkter
Tel: 020-79 54 82
ACER
Acer sköter alla garantier, service och support på sina produkter direkt från första dagen. Du når dem på 020 - 25 25 00.
ASUS
Garanti och support sköts direkt av ASUS på telefon 08-587 694 07. Garantitiden är 2 år.
BROTHER
DOA (30 dagar från slutkundsfaktura)
Kontakta Brother International Sweden AB
OBS! Produkten ska skickas in komplett med alla tillbehör och i orginalkartong!
TEL : +46-31-734 12 00
FAX : +46-31-734 12 50
Web: http://www.brother.se
Garanti
Kontakta Brother International Sweden AB
TEL : +46-31-734 12 00
FAX : +46-31-734 12 50
Web: http://www.brother.se
Support: 031 -734 12 95
Canon
Tel support och felanmälan: 08-744 86 20
D-link
Garanti- och supportärenden sköts direkt av D-Link
Tel: 0770-33 00 35 Privatpersoner (Vardagar 8-20)
Epson
Support och felanmälan: 0771-400 134
Fujitsu-Siemens
Support och felanmälan: 08 - 588 88 300
HP - Hewlett Packard
Support på Konsumentprodukter så som scanners, digitalkameror, brännare, inkjet, etc
Ring: 0771-20 47 65
Support på övriga produkter så som datorer m.m. Ring: 0771-30 30 00
Felanmälan: 0771 - 30 30 00
LG Electronics
Support: 0771 - 41 43 79
Felanmälan görs på www.infocare.se
Lenovo
Support och felanmälan: 0771 - 17 10 40
Lexmark
Support på laserskrivare: 08-5225 79 77
Support på bläckstråleskrivare: 08-5877 05 52
Felanmälan på samtliga modeller görs på nummer: 08-627 58 00
Microsoft
Huvudväxel: 08-752 56 00
Kundservice: 08-752 56 30
Produktsupport: 08-752 09 29
För OEM-produkter så som tex operativsystem - kontakta resp datortillverkare för support.
Nokia
Tel: 077 - 66 22 222 (lokalsamtal)
Oki
Telefonsupport: 0900-101 20 20 (Endast betalsupport)
Felanmälan: http://www.oki.se/fcgi-bin/public.fcgi?pid=/fcgi-bin/public.fcgi?pid=29&pncid=11&cid=114&chid=10&cid=114&chid=10&ncid=11
Webbsupport: http://www.oki.se/fcgi-bin/public.fcgi?pid=219&cid=114&chid=10
Philips
Support och felanmälan:
PC-relaterade produkter så som monitorer, brännare, webbkameror etc: 08 - 632 00 16
Övriga konsumentprodukter: 08 - 579 29 100
Samsung
Support och felanmälan: 0771 - 400 200
Sony
Support: http://www.sony.se/view/ShowSiteSection.action?section=sv_SE_Support&site=odw_sv_SE
Felanmälan
Skärmar anmäls hos Infocare på 077 - 670 03 03
VAIO Datorer anmäls på 08 - 587 692 20
Plasma/LCD anmäls på Inside Service 08 - 795 50 99
Digitalstillbildskameror anmäls på Inside RTV service 08 - 514 823 50
Sony Ericsson
Support: 013-244500
Felanmälan görs till Engström Telecom AB på 08-6015500
Symantec
Support: 08-735 50 24
Kundtjänst: 08-703 96 15
Toshiba
Support PC: 0200 - 21 21 00
Support övrigt: 020 - 29 99 99
Felanmälan:
Projektorer och Skärmar: http://www.toshibatec-tnd.com/page.html?pid=40
ViewSonic
Support och felanmälan görs direkt på 08-579 290 45
För övriga tillverkare, kontakta oss på support@studentdator.se så återkommer vi snarast med besked.